الأحد، 5 فبراير 2017

Sony World Band Radio ICF-J40


Sony World Band Radio ICF-J40 

Sony World Band Radio ICF-J40
 
 







4 Band Radio 
 
 
FM-MW
SW1-SW2
Made in Japan








Sony World Band Radio ICF-J40

World Band RadioModel:ICF-J40 Sony's ICF-J40 World Band Radio keeps you in tuned in to time, style and all your favorite stationsPortable Transistor RadioFM/MW/SW1-2 (4-Band Reception)Long Battery Life with 2 "D" size batteriesBulit-in SpeakerLED Tuning IndicatorLeather Case supplied


*************

عطل بالراديو عدم وجود اشارة المحطات 

الصورة توضح الشاشية الخاص بالراديو سونى 



بعد عدة محاولات وتتبع اعطال الاشارة 

وجدنا مقاومة الوانها احمر احمر احمر تالفة وواضح عليها تأكل  ورطوبة 
 أدت الى قطع الاشارة الحاملة للموجات 

FM -MW- SW

وبتغير المقاومة التالفة اصبحت الموجات تعمل تمام لكل المحطات 


وهنا بالصورة المقاومة التالفة 





Sony World Band Radio ICF-J40

Sony World Band Radio ICF-J40

Sony World Band Radio ICF-J40


هناك 9 تعليقات:

  1. السلام عليكم
    مشكور على الإفاده و جزاك الله خير
    كان لي سؤال بخصوص الراديو ده
    عندي الراديو ده و اتفك الانتينا بتاع ال MW SW من على البورده و اتفكت الحامات لكل الاسلك بتاع الانتينا و لما نزلت دليل الصيانه لقيته مختصر جداً و مفيش اي حاجه فيه تخص الموضوع ده

    ردحذف
    الردود
    1. و كان عدي كمان سؤال
      الزرار الي بيغير من FM MW SW مبيشغلش اي حاجه غير FM حتى لما باغير لأي حاجه تانيه بيفضل ال FM هو الي شغال

      حذف
  2. السلام عليكم اخي الكريم عندي راديو سوني 4bands-icf-j40 انفصل سلك الانتينا ولم اعرف مكانه علي اللوحة ارجو الافادة بمكان التوصيل لك جزيل الشكر

    ردحذف
  3. محمد عبد الكريم عبد الحسين الفتلاوي20 مايو 2018 في 12:32 ص

    عندي سؤال اين اجد مثل هذا الراديو اين يباع

    ردحذف
  4. عندي راديو
    رقمي sony icf -SW 100

    ردحذف
  5. عندي راديو
    رقمي sony icf -SW 100

    ردحذف
  6. السلام عليكم عندي جهاز راديوا من نوع سوني ضغطت علا محدد الجهد ولم يشتغل الجهاز مع العلم انه من نوع cfs 2018
    وشكرا

    ردحذف
  7. انا عندي راديو سوني icf sw7600 بيوش مافيش اشارة والبحث الذاتي بيعلق ارجو الرد

    ردحذف
  8. عندي راديو سوني مش عارف اوصل فردين البطارية من الكرته

    ردحذف