عطل شاشة HP LCD تعمل لثوانى وتنطفى



عطل شاشة HP LCD تعمل لثوانى وتنطفى 

الموديل والنوع كما بالصورة 
شاشة HP 19 بوصة 

بالكشف على الشاشة وعند توصيلها بالكهرباء  تظهر الداتا  لثوانى ثم تختفى 

وهنا  العطل مسجل فيديو 


 
اتمنى أن يعجبكم الشرح  لكى يستفيد الجميع 






نبدا اولا بفك الشاشة  لمعرفة العطل 

هنا تم فك الغطاء من الخلف 



***************

معروف علميا ان سبب انطفاء الشاشة بعد ثوانى من التشغيل 

80 فى المائة يكون العيب بالاضاءة اى المشكلة باللمبات 

ولاكن  اولا اكشف على البوردة   بمجرد النظر   لمشاهدة 
المكونات ربما نجد  مكثفات منتفخة   او اتربه  







هنا واضح من المنظر العام  للمكونات  سلمية 

********************

نبدا  باختبار اللمبات  كيف نختبر البوردة بلمبات خارجية فلنبدأ
نقوم بنزع الأطراف كما هو موضح بالأسهم 




**************

هنا فى الصورة تم فصل اللمبات من الأنفتير  


--------------------------------

الخطوة التالية وهى احضار لمبات اختبار  وتركيبها بمخرج الأنتفير  لاختبار البوردة الخاصة بتغذية اللمبات 


هنا فى هذا الشرح ساستخدم شاشة اخرى 17 بوصة وانا متاكد من اللمبات سلمية وعن تجربة سابقا 

ساقوم بتوصيل اللمبات فى اماكنها بالبورة  كما بالصورة


-------------------------------

هنا فى الفيديو  بعد ان احضرت شاشة اخرى وبها لمبات سليمة للتجربة 
وقمت بتوصيل التيار وبفتح الشاشة  اشتغلت اللمبات تمام واضاءت اللمبات 




من هنا تأكدنا  من أن العطل باللمبات بالشاشة 


//////////////////////////////

سنبدأ  بعمل  كشف على اللمبات الموجودة بالشاشة 
اعلى واسفل   يعنى اللمبة العلوية   واللمبة السفلية 

تم تجربة كل لمبة على حدة   واكتشفت ان اللمبة العلوية لا تعمل 
من هنا تأكدت من اللمبة العاطلة التالفة  سنعمل على تغيرها 

نبدأ بفك اطراف اللمبات والداتا  وفك المسامير الجانبية لاخراخ الشاشة


///////////////////////////////////////////////////

 هنا  تم فصل الشاشة عن البوردة وقمت بتحديد  اللمبة التالفة كما موضح بالسهم بالصورة 



****************
الخطوة التالية وهى الأهم طريقة فك اللمبة من الشاشة لتغيرها 

سنفوم بفك الشاشة اولا 








الأن اصبح امامى الشاشة فقط  


*********************

هنا بالصورة توضخ اللمبة المكسورة






الأن  اصبحت بحاجة الى لمبة جديدة او مستعملة من شاشة اخرى  
ما علينا سوى الصبر لايجاد لمبة شاشة 19 بوصة نفس الطوال والمقاس  ونفس الاتجاه 
هناك فرق بين اللمبة العلوية واللمبة السفلية  فلكل واحدة حافة  امامية لتثبيتها على اللوح الزجاجى 

تم تغير اللمبة التالفة  واعادة تركيب الأجزاء تمام  
وهنا صورة الشاشة بعد الاصلاح 



من هنا تم الانتهاء من  الاصلاح 

 وهذا العطل ينطبق على جميع الشاشات  ومع الشاشات ال LED اسهل بكثير تغير الليدات 


***********************

عطل شاشة HP LCD تعمل لثوانى وتنطفى

*****************


لن اطلب كلمة شكر على الموضوع  
اكتب  ماذا اعجبك بالموضوع 

هناك 22 تعليقًا:

  1. اعجبي طريقتك في حل المشكلة

    ردحذف
  2. اعجبي طريقتك في حل المشكلة

    ردحذف
  3. عمل ممتاز جزاك الله خير

    ردحذف
  4. شكرا على متابعتكم وتعليقاتكم

    ردحذف
  5. بسم الله ما شاء الله شرح وافي ومختصر سلمت الايادي

    ردحذف
  6. المزيد من الشروحات تجدوها هنا عمليا من الورشة

    ردحذف
  7. سم الله ما شاء الله شرح وافي ومختصر سلمت الايادي

    ردحذف
  8. جزاك الله كل خير ورزقكك من حيث لا تحتسب ولك جزيل الشكر يا غالى
    الف الف شكر

    ردحذف
  9. بسم الله ما شاء الله شرح وافي ومختصر سلمت الايادي

    ردحذف
  10. عندي نفس المشكلة لكن كلا اللمبتين بينوروا ويطفوا بعد ثانية تقريبا.. ولو فصلت واحدة منهم التانية التانية نصها بس اللي ينور مع رعشة خفيفة وبرضه تفصل بعد ثانية.. والكلام ده ينطبق ع اللمبتين.. هل دي مشكلة لمبات برضه

    ردحذف
  11. فى حالة نلف احدى المبات بعتيار ان كل مسترة تحتوى على 2 لمبة هل من الممكن تعطيل او الاستغناء عن المبة التالفة والاكتفاء بثلاثة مثلا
    دون المساسس او التأثير على الدائرة

    ردحذف
  12. من اين احصل علي لمبه شاشاه 19 بوصه

    ردحذف
    الردود
    1. حاليا اقوم بتعديل الى ليدات سهلة
      بركب شريط ليد فوق وشريط تحت وانفيتر

      حذف
    2. ألف شكر ياباش مهندس على هذه المعلومات وفقق الله وحفظك وشكرا جزيلا

      حذف
  13. شكرا لانى اتعلمت منك حاجة

    ردحذف
  14. جزاك الله خيرا على هذا الموضوع

    ردحذف